Romantiškas lengvumas racionalioje Evos Mili tapyboje

Kristina Liepinaitė



Ūkyje šalia Kazlų rūdos gyvena mažutis ketverių metų berniukas, vardu Ąžuolas. Jis puikiai sutaria su keliomis dešimtimis ūkyje laikomų gyvūnų ir turi daug pareigų – gano viščiukus, renka kiaušinius, šeria ožkas ir avis, prižiūri ponį.

Pasakojimas apie mažo berniuko gyvenimą ūkyje tapo Evos Mili (toks Evos Miliūnienės kaip kūrėjos vardas) tapybos objektu. Dailininkė šia tema sukūrė 21 paveikslą. Tapė juos ketverius metus. Per šį laiką berniukas užaugo, o jo vaikystė liko užfiksuota ne tik nuotraukose, bet ir nutapyta ant drobių. Šiltas, švelnus dažų sluoksnis saugo vaikystės prisiminimą, tačiau ne mažiau įdomus ir pačios autorės pasirinkimas istoriją įamžinti tapybos priemonėmis.

Tapyba, kaip meno rūšis, daugiau kaip šimtmetį yra diskusijų objektu. XIX a. pradžioje atsiradus vaizdų išsaugojimo technologijai – fotografijai buvo kalbama apie tapybos pabaigą. Bet impresionistai, puantilistai, kiti XIX a. pabaigos modernaus meno atstovai įrodė, kad fotografija ir tapyba gali gyventi kartu. XX a. tapytojai šią meno rūšį įtvirtino storu dažų sluoksniu. Ekspresionistinė, kelių sluoksnių, netgi faktūrinė tapyba tapo Lietuvos nacionalinės tapybos mokyklos pagrindu. XXI a. vėl stebime tapybos technikos įvairovę nuo viensluoksnės iki daugiasluoksnės koliažinės.

Eva Mili pabrėžia, kad tapo aliejiniais dažais ant drobės, viensluoksnės tapybos (wet on wet) technika. Pirmieji serijos paveikslai tapyti teptukais, vėliau teptukus pakeitė tapymo mentelėmis. Kodėl taip svarbu pabrėžti tapymo techniką? Ogi todėl, kad dailininkė Eva Mili tapybos mokėsi savarankiškai. Pati ieškojo jai priimtiniausios technikos. Ji neatstovauja jokiai Lietuvos tapybos mokyklai, neturi tiesioginio mokytojo.

Eva Mili įvaldė viensluoksnę tapybos techniką, kuria kuriant reikia tikslumo, greičio ir improvizacijos vienu metu. Įprastai tapytojų mėgiamos lesiruotės ar storas dažų sluoksnis leidžia ilgiau kurti, tobulinti paveikslą. Naujas aliejinių dažų sluoksnis tepamas tik po to, kai ankstesnis sluoksnis visiškai išdžiūsta. Tai gali trukti nuo kelių dienų iki kelių savaičių, priklausomai nuo dažų storio. Evos Mili pasirinkta tapymo technika paveikslai kuriami kol dažai dar šlapi. Panašiai kaip akvarelėje, kurios potėpis yra nepataisomas. Tik Eva Mili paveikslus kuria aliejiniais dažais. Tokia tapymo technika yra sudėtinga, tapytojų retai naudojama. Nors būtent ja buvo sukurti tapybos šedevrai dar XVI a.

Kokius šedevrus kuria ir kokia yra dailininkė Eva Mili? Šiuo metu jos paroda „Ąžuolo ūkis“ veikia Birštono Kurhauzo galerijoje (2024 balandžio 27 – gegužės 27). Kaip rašoma parodos anotacijoje: „Iš toli ,mano paveikslai atrodo gana realistiškai, tarsi sukuriantys gyvą vaizdą. Tačiau priėjus arčiau atsiveria kita perspektyva, viskas tampa iliuzija, išryškėja tik grubūs potėpiai“. Tai ir yra paradoksus slepiantis Evos Mili tapybos žavesys. Šviesūs, saulėti vaizdai užburia. Verčia prieiti arčiau ir įtraukia. Ranka siekia paglostyti berniuko galvą, kai akys ima analizuoti potėpius. Realybė įgauna naujus jutiminius sluoksnius. Ir tai lemia ne tik tapybos technika, bet ir autorės gebėjimai.

Evos Mili kelias į tapybą ėjo per informacines, kompiuterines technologijas, kitas meno rūšis. Eva buvo programuotoja. 2007 m. ėmėsi profesionalios fotografės darbo. Po dešimties metų šviesos raštą nutarė pakeisti į teptuko ir dažų kuriamus paveikslus. Evos Mili fotografavimo įgūdžiai, tiksliųjų mokslų, technologinis mąstymas padėjo atsirasti naujai, unikaliai tapybai. Šviesūs paveikslų tonai – tarsi šviesos raštų atspindžiai, o kartu ir unikalus Evos Mili pasaulio matymas. Tikslumas, tvarka ir… švelnumas, lengvumas vienu metu. Nuo pat pirmųjų paveikslų Eva Mili atsiskleidė, kaip turinti neeilinį talentą menininkė, pagavi pojūčio, nuotaikos, emocijos išraiškai kūrinyje.

Pradėjusi tapyti 2017 m. Eva Mili jau spėjo surengti penkias įsimintinas parodas: „Portretai“, „Vaikiškos istorijos“, „Šuniškas gyvenimas. Katino dienos“, „Baleto pamoka“, „Ąžuolo ūkis“. Jau ir ankstesnėse parodose Eva Mili atsiskleidė kaip puiki portretuotoja, sugebanti ne tik taisyklingai perteikti figūrą, bet pagauti nuotaiką, emocinę būseną. Šioje parodoje, kur Eva Mili koncentruojasi į vieno berniuko Ąžuolo gyvenimo motyvus, dailininkė atsiskleidžia, kaip puiki pasakotoja – jos kūriniai iškalbingi, įtraukiantys, kuriantys romantiškai šviesią nuotaiką.

Kristina Liepinaitė. Romantiškas lengvumas racionalioje Evos Mili tapyboje. NAUJASIS GĖLUPIS. 2024 gegužės 18d.

Kristina Liepinaitė. Romantiškas lengvumas racionalioje Evos Mili tapyboje. www.alkas.lt 2024 gegužės 20d.

“Ąžuolo ūkis. Piemenukas”
70x70cm
“Ąžuolo ūkis. Gaidys giedorius”
50x50cm
“Ąžuolo ūkis. Obuoliukas ožkai”
90x90cm
“Ąžuolo ūkis. Laimingos žąsys”
50x50cm
“Ąžuolo ūkis. Du balti ožiai”
80x70cm
“Ąžuolo ūkis. Dvi raibos vištos”
70x60cm

“Ąžuolo ūkis. Vištų vedlys”
90x60cm


“Ąžuolo ūkis. Laimingas raitelis”
90x90cm
“Ąžuolo ūkis. Linksma kompanija”
90x90cm


“Ąžuolo ūkis. Bėkite, vištaliai”
100x80cm


PARODOJE: Eva Mili su pagrindiniu paveikslų herojumi Ąžuolu