Plastiškos ir šokančios moters kūno linijos

Onutė Gaidamavičiūtė
2025 vasaris



Eva Miliūnienė mėgsta kurti paveikslų ciklus. Įsimintiniausi šie tapybos paveikslų ciklai: “Uodeguotieji puošiasi”, “Ąžuolo ūkis”, “Baleto pamoka”, “Vaikiškos istorijos”, “Šuniškas gyvenimas. Katino dienos”, portretų ciklas.

Ypač žavus impresionistiškas Evos Miliūnienės paveikslų ciklas “Ąžuolo ūkis”, kuriame, pasitelkiant šviesius spalvų pustonius, sukuriama nuotaikinga vasariška saulėtos dienos atmosfera, kuria džiaugiasi mažasis berniukas ir jo draugai gyvūnai. Galima sakyti, kad, pažvelgus į šiuos paveikslus, jaučiamas vasaros dienos žėrėjimas, spindėjimas, netgi vibravimas.

Paveikslų ciklas Baleto pamoka taip pat išsiskiria savotišku eteriškumu, subtilumu, estetiškumu, žavi perteikiamų jaunųjų balerinų judesių grakštumas, plastiškumas, niuansuotumas, impresionistinis vaiskių, šviesių – melsvų, žydrų, gelsvų – spalvų vibravimas.

Ypatingą svarbą Evos Miliūnienės paveiksluose turi šviesios spalvos, jų subtilūs tonai ir pustoniai, taip pat potėpių vibravimas, virpesys, taip pat pastangos psichologizuoti portretuojamus objektus, ir žmones, ir gyvūnus.

Naujausia personalinė Evos Miliūnienės tapybos paroda Moters linijos atidaryta Birštono Kurhauze šių metų vasario 8 dieną ir veiks iki kovo 8 dienos. Parodoje eksponuojami paveikslai, sukurti 2019–2025 metais.

Šiame septyniolikos paveikslų cikle tapytoja perteikia subtiliais potėpiais niuansuotą moters kūno linijų grakštumą, eleganciją. Šioje parodoje dominuoja geltonų ir rusvų, taip pat melsvų spalvų paletė, tai ypač ryšku paveiksluose, su žodžiu “Geltona” pavadinime. “Aš drąsi” ir “Ramunėlių arbata”, “Geltona aliuzija”, “Geltono vėjo drąsa”, “Geltona – nepasakytų žodžių spalva”. Įdomu, kokia geltonos spalvos simbolinė prasmė? Visgi tai – saulės, šviesos spalva.

Paveiksluose atsiskleidžia subtilus moters kūno grakštumas, elegancija bei grožis. Sakyčiau, moters kūnas yra estetizuotas, tarsi eteriškai pakylėtas virš žemiškos realybės.

Įdomus moters figūros (figūrų) ir paveikslo fono santykis. Kartais erdvė atrodo gili ir niuansuota, o kartais – kiek plokščia (kai ji tarsi suliniuojama vertikalių, dažniausiai šviesių, spalvų juostomis, dryžiais, nelyg zebro linijomis). Ypač subtilus paveikslas – “Tarp šviesos dryžių”. Paveikslo centre – mėlynatonis grakščios moters mėlyna suknele ir skrybėle siluetas. Moters kūno formos grakščios, elegantiškos, subtiliai niuansuotos, atsiveria subtili šviesotamsa. Moters kūną savaip įrėmina vertikaliai dryžuotos gelsvos ir baltos linijos. Gelsvos fono linijos subtiliai susišaukia su moters veido spalva.

Subtilia melancholiška nuotaika ir moters kūno grakštumas atsiveria paveiksle “Rudens šviesa manyje”. Tai – vienas iš retesnių “Moters linijų” ciklo paveikslų, kuriame dėmesys skiriamas ne, tarkim, moters kojoms, nugarai, bet veidui (taip pat ir kojoms). Ypač subtiliai perteikiami oranžiniai moters plaukai (garbanos). Paveiksle dominuoja niuansuoti balsvų spalvų tonai, savitai kontrastuojantys su oranžinėmis moters garbanomis.

Savitas ir paveikslas – “Taškuota levitacija”, kuriame – grakštus moters oranžiniais plaukais trumpa taškuota suknele judesys. Susidaro įspūdis, kad moters plaukai plaikstosi vėjyje. Šio paveikslo fonas pavaizduotas taip, kad jame sukuriama erdvės gylio iliuzija (subtili šviesėjančiu ir tamsėjančių rusvų tonų paletė).

Savitumu išsiskiria ir paveikslas “Mėlynoji simfonija”. Nuo kitų parodoje eksponuojamų paveikslų šis skiriasi plokščiais potėpiais, ypatingu subtiliu fonu. Mėlynatonė moters figūra, esanti paveikslo centre, savitai ištirpsta žydrame fone, savotiškame žydrumos, kuri vėliau pereina į tamsią mėlyną, apskritime.

Plastiškame kūno vaizdavime, impresionistiniame vaizdinių traktavime galima matyti sąsajų tarp šio “Moters linijų” paveikslų ciklo ir “Baleto pamoka” ciklo.

Galima sakyti, kad šioje parodoje eksponuojami Evos Mili paveikslai išsiskiria ypatingu plastiškumu, elegancija, judesio dinamiškumu, netgi, sakyčiau, muzikalumu. Kiekvienas paveikslas – tarsi savita atskira simfonija, išsiskirianti skirtingais potėpių niuansais, skirtinga erdvės traktuote bei ypatingu profesionalumu bei braižo brandumu ir atvirumu naujiems kūrybiniams ieškojimams.

Onutė Gaidamavičiūtė. Plastiškos ir šokančios moters kūno linijos. www.radikaliai.lt 2025 m. Vasario 08 d.

“Rudens šviesa manyje”
90x90cm
“Geltona aliuzija”
70x100cm
“Taškuota levitacija”
70x80cm
“Moteris mėlynu triko. Rankų šokis”
70x80cm
“Mėlynoji simfonija”
80x80cm
“Geltona – nepasakytų žodžių spalva”
70x70cm
“Meri ir jos sijono plazdėjimas”
80x80cm

“Tarp šviesos dryžių”
70x80cm


“Meri, kuriai užteko būti”
90x90cm
“Ramunėlių arbata”
70x70cm


Paveikslų autorė Eva Mili per parodos MOTERS LINIJOS atidarymą Birštono Kurhauze